UKSZTAŁTOWANIE TERENU
Wiemy już z wcześniejszego wpisu jak wczytać gotowe mapy podkładowe.
Co jednak, gdy nie spełniają one naszych oczekiwań lub brak im szczegółowości, a my mamy trochę czasu. Podpowiadamy: Możemy stworzyć własną mapę podkładową 😁
Stworzenie własnej mapy podkładowej sprawi, że nasza strona, produkt stanie się znakiem rozpoznawczym.
Tym razem prezentujemy jak wygenerować ukształtowanie terenu na wybrany obszar. ZAPRASZAMY
Znajdziesz tutaj informacje:
- SKĄD POZYSKAĆ DANE DO PROJEKTU
- JAK WCZYTAĆ DANE WYSOKOŚCIOWE
- JAK EDYTOWAĆ DANE WYSOKOŚCIOWE
- JAK DODAWAĆ ELEMENTY DO MAP PODKŁADOWYCH
- JAK DOCINAĆ WARSTWY WEKTOROWE I RASTROWE
ZACZYNAMY i TWIERDZIMY, ŻE TO NIC TRUDNEGO 😁
PRZYGOTOWANIE DO PRACY
Co będzie nam potrzebne?
Nic od poprzednich wpisów się nie zmieniło czyli głównie CHĘCI a poza tym:
PROGRAM
Jeżeli każdy może stworzyć mapę to musi być to darmowe oprogramowanie takie jak QGIS (więcej o możliwości programu znajdziesz tutaj).
Pobieranie jest bardzo proste i nie wymaga od użytkownika żadnej tajemnej wiedzy, jedynie jaki system operacyjny posiada 🙂 Wystarczy wejść na stronę i pobrać.
Za pomocą programu QGIS pokażemy jak w prosty sposób stworzyć własną mapę z ukształtowaniem terenu. SPRÓBUJ
DANE
Jak zawsze twierdzimy, że jak już coś istnieje to po co tworzyć to od początku. Dlatego jeżeli mamy udostępniane dane na otwartych licencjach to korzystajmy z nich, edytujmy, dodawajmy nową jakość. Skąd je pozyskać? Nie musicie przekopywać internetu. Zrobiliśmy to za Was ZAPRASZAMY. [Znajdziecie tam informacje o źródle, aktualności, formatach danych oraz na jakiej licencji są udostępniane]
Do naszej mapy będziemy potrzebowali następujących danych:
POBIERANIE DANYCH
Do naszego projektu będziemy potrzebowali zarówno danych rastrowych, jak i wektorowych [wyczujesz różnicę]. Pokażemy WAM jak je wczytać i trochę przetworzyć.
RZEŹBA TERENU
Jeżeli chcesz dokładny dla całego świata podkład z rzeźbą terenu [również dna oceanów] to polecamy stronę GEBCO.
Do naszego projektu potrzebujemy dane w rozszerzeniu GeoTIFF. (Penie większość z Was szybciej wykonana cały projekt niż ściągnie dane, więc proponujemy uwzględnić przerwę na kawę 😊). Jednak jeżeli chodzi o dane dla całego świata to i tak bardzo szybko.
GRANICE
Granice państw można pobrać z wielu portali. Jednak należy pamiętać, że ważne jest dla jakiej skali opracowano warstwę. W skrócie jak bardzo szczegółowa jest warstwa wektorowa. Niby nic a jednak gdy będziemy nakładać na siebie poszczególne elementy, może dojść do sytuacji, że się nie pokrywają.
Do naszego projektu wystarczające będą dane z Natural Earth w skali 1 : 50 000 000 [1 cm = 500 km 😊] w formacie .shp. Na tej stronie znajdziecie również bardziej szczegółowe dane, które możecie wykorzystać do swoich projektów.
WODY
Rzeki i Jeziora to chyba jedne z częściej pobieranych danych, zaraz po granicach. W związku z tym mamy wiele źródeł danych. Nam do projektu wystarczą warstwy pobrane ze strony DIVA-GIS. Dane są pogrupowane według państw. My wybraliśmy Włochy bo kochamy włoskie espresso 😍 ☕️
WCZYTYWANIE DANYCH
Dane w QGIS-ie można wczytać na dwa sposoby. Pierwszy za pomocą zakładki WARSTWA [jak poniżej]. Drugi przez przeciągnięcie danych do programu [np. do okna projektu].
- Otwórz program QGIS
- Górny pasek klikasz WARSTWA [rozwinie się lista]
- Klikasz DODAJ WARSTWĘ
- Klikasz DODAJ WARSTWĘ WEKTOROWĄ [dla granic i rzek],
- Klikasz DODAJ WARSTWĘ RASTROWĄ [dla ukształtowania terenu],
5. Pojawi się okno ZARZĄDZANIE ŹRÓDŁAMI DANYCH / WEKTOR
6. Jedyne co musisz zrobić to wskazać gdzie na komputerze masz zapisane dane i wybrać te z rozszerzeniem .SHP lub GeoTIFF
7. Nie zapomnij nacisnąć przycisk DODAJ 😎
Z danych wektorowych wczytaj:
– ne_50m_admin_0_countries.shp [granice]
- – [rzeki i jeziora]
Z danych rastrowych wczytaj:
– gebco_2021_n0.0_s-90.0_w-90.0_e0.0.tif
– gebco_2021_n0.0_s-90.0_w-180.0_e-90.0.tif
– gebco_2021_n0.0_s-90.0_w0.0_e90.0.tif
– gebco_2021_n0.0_s-90.0_w90.0_e180.0.tif
– gebco_2021_n90.0_s0.0_w-90.0_e0.0.tif
– gebco_2021_n90.0_s0.0_w-180.0_e-90.0.tif
– gebco_2021_n90.0_s0.0_w0.0_e90.0.tif
– gebco_2021_n90.0_s0.0_w90.0_e180.0.tif
PRZYGOTOWANIE DANYCH
Po wczytaniu danych rastrowych my przetworzymy tylko plik [gebco_2021_n0.0_s-90.0_w0.0_e90.0.tif], gdyż będziemy potrzebowali ukształtowanie terenu dla Włoch. Jeżeli interesuje Was projekt dla całego świat to proponujemy je połączyć w jeden plik tak jak poniżej. [Nie jest to konieczne ale po co edytować 8 warstw jak wystarczy jedną
ŁĄCZENIE WARSTW RASTROWYCH
Łączenie plików rastrowych jest bardzo proste. Wystarczy z zakładki RASTER wybrać RÓŻNE i wybrać POŁĄCZ. Pojawi się okno do zarządzania procesem łączenia
PRZYCINANIE WARTST DO MASKI [WEKTORA]
Jeżeli chcemy wykonać projekt dla wybranego państwa lub regionu proponujemy go dociąć. Więc szybko i po kolei.
My docinamy raster do obszaru administracyjnego Włoch a pobraliśmy dane administracyjne na świat, więc przycinamy
- Klikamy prawym przyciskiem myszy w oknie warstwy na wczytane dane z Natural Earth
- Otwieramy tabelę atrybutów
- Odnajdujemy Wybrany obszar lub kilka i zaznaczamy jak powyżej
- Obszar podświetli się na żółto
- Klikamy jak w punkcie [1], tym razem wybieramy EKSPORTUJ oraz ZAPISZ ZAZNACZONY OBIEKT
- Pojawi się okno, w którym musimy wskazać miejsce zapisu naszej warstwy oraz nadać jej nazwę GOTOWE, utworzyliśmy warstwę do której będziemy docinać pozostałe warstwy
W naszym projekcie musimy dociąć warstwę wektorową oraz warstwę rastrową 🤯 Prościej dociąć warstwę z rzekami i rzeźbą terenu wchodzącą w skład granicy Włoch. Do każdej z tych czynności mamy inne narzędzie a więc miejsce gdzie się one znajdują:
DLA DANYCH RASTROWYCH
- Otwieramy listę z głównego paska programu RASTER
- Wybieramy CIĘCIE oraz PRZYTNIJ RASTER DO MASKI
- Pojawi się okno, w którym wskazujemy warstwę docinaną [nasz raster] oraz docinającą [nasz wektor – obszar Włoch]
- Wskazujemy miejsce zapisu warstwy wynikowej
- Uruchamiamy proces.
DLA DANYCH WEKTOROWYCH
- Otwieramy listę z głównego paska programu WEKTOR
- Wybieramy NARZĘDZIA GEOPROCESINGU oraz PRZYTNIJ
- Pojawi się okno, w którym wskazujemy warstwę docinaną [nasz wektor z hydrografią] oraz docinającą [nasz wektor – obszar Włoch]
- Wskazujemy miejsce zapisu warstwy wynikowej
- Uruchamiamy proces.
NAJBARDZIEJ CZASOCHŁONNE I NAJNUDNIEJSZE RZECZY ZA NAMI
EDYCJA DANYCH
Czas na przyjemności, czyli trochę zabawy efektem jaki chcemy uzyska. W naszym przypadku będziemy chcieli zastosować metodę cieniowania i hipsometrii, tak żeby wyniki obu metod były widoczne. Trochę fanaberii 😊
W tym celu będziemy potrzebowali dwóch tych samych warstw rastrowych. Jedną na metodę. Spokojnie nie będziemy już nic docinać.
- W oknie warstw klikamy na warstwę prawym przyciskiem myszy i wybieramy powiel i to tyle.
CIENIOWANIE
Jak zawsze w oknie WARSTWY klikamy prawym przyciskiem myszy w dociętą warstwę rastrową i wybieramy WŁAŚCIWOŚCI i tak jak poniżej
- Wybieramy w lewym pasku STYL
- Wybieramy sposób wyświetlania CIENIOWANIE
- Dobieramy WSPÓŁCZYNNIK Z w zależności jaki efekt przewyższenia chcecie uzyskać [Pobawcie się tu wartościami]
- Jeżeli nie chcemy nic więcej zmieniać to klikamy OK
HIPSOMETRIA
Drugą warstwę rastrową edytujemy podobnie:
- We Właściwościach wybieramy STYL
- Sposób wyświetlania tym razem ustawiamy na Paleta/Unikalne wartości
- Wybieramy paletę kolorów lub tworzymy własną
- Klikamy KLASYFIKUJ
- Zatwierdzamy OK
UWAGA aby obie warstwy były wyświetlane to jedna z nich musi mieć ustawiony poziom przeźroczystości [w naszym przypadku warstwa z hipsometrią]
- Pod Menu STYL jest PRZEZROCZYSTOŚĆ – klikamy i suwakiem ustawiamy taką jaka nas zadowala.
WYNIK KOŃCOWY
Poniżej pokazujemy efekt naszej pracy [ ukształtowanie terenu Włoch] i tego co Możesz zrobić dla dowolnego obszaru.