WEKTOROWE MAPY PODKŁADOWE
Jeżeli chcecie żeby wasza mapa była unikatowa i inna niż wszystkie a nie wiecie jak ją stworzyć?
To jesteście w odpowiednim miejscu. Pokarzemy Wam krok po kroku cały proces. Od pobrania danych do wczytania i przetworzenia ich według waszych upodobań.
Dodamy na wstępie, że potraficie 😎 i wszystko jest darmowe od oprogramowania do danych. Jedyne co jest niezbędne to odrobina czasu. Zachęcamy do eksperymentowania.
OPROGRAMOWANIE
Zaczynamy od oprogramowania, które będzie naszym rdzeniem. Nie zmieniliśmy poglądów, jeżeli każdy chce stworzyć mapę to zachęcamy do korzystania z oprogramowania QGIS, które jest darmowe – wystarczy je pobrać ze STRONY
DANE
Zachęcamy do prześledzenia naszych źródeł. Jednak na potrzeb tego posta i dla początkujących ograniczymy się do jednego miejsca, gdzie znajdziecie wszystkie dane niezbędne do stworzenia własnej mapy podkładowej.
Mowa o geoportalu, czyli portalu Głównego Geodety Kraju
Dlaczego?
– po pierwsze dane są wiarygodne, aktualne
– po drugie jest ich mnóstwo 😎
Minusy?
– trochę nieintuicyjne narzędzia do pobierania danych, głównie dla początkujących.
Poniżej wszystko stanie się prostsze.
POBIERANIE DANYCH
Teraz krok po kroku gdzie znajdują się dane i jak je pobrać
1. Z prawej strony geoportolu znajduje się okno ZAWARTOŚĆ MAPY
2. ZAZNACZAMY dane, które chcemy pobrać:
– topografia – baza danych obiektów topograficznych
– dane pomiarowe NMT – lidar
3. Mapa z prawej strony będzie podświetlona na niebiesko [oznacza to, że dane są dostępne do pobrania]
Jak już zaznaczyliśmy interesujące nas dane, to czas je pobrać ale jak? 🤯 spokojnie też krótko i w punktach poniżej
[A] Zaznacz interesujący Cię obszar dla jakiego chcesz pobrać dane 🟥 [jeżeli dla Polski to pomiń ten punkt]
[B] Włącz narzędzie ℹ️ i za jego pomocą kliknij prawym przyciskiem myszy interesujący Cię obszar
[C] Pojawi się okna z danymi do pobrania [1]
Wybieramy:
– Bazę danych obiektów topograficznych BDOT10k a w niej [1a] Powiat Warszawa – SHP
– Lidar i kolejno [1b] najaktualniejsze dane
MAMY DANE 😊
WCZYTYWANIE DANYCH
W naszym przypadku będzie to bardzo proste, gdyż będziemy pracować przy tym projekcie tylko na danych wektorowych
1. W górnym pasku narzędzi klikamy zakładkę WARSTWA
2. Następnie z listy wybieramy DODAJ WARSTWĘ i kolejno DODAJ WARSTWĘ WEKTOROWĄ
3. Pojawi się okno ZARZĄDZANIE ŹRÓDŁAMI DANYCH, wskazujemy tam miejsce gdzie zapisaliśmy dane [wskazujemy te dane z rozszerzeniem .SHP]
UWAGA: Możecie wczytać dane przez przeciągnięcie ich do głównego okna lub okna warstw [łatwiej i szybciej]
MAMY DANE 😊
ZARZĄDZANIE DANYMI
Teraz krótki zawał bo dane są zakodowane 🤯 więc skąd mamy wiedzieć co jest co
1] możecie się domyśleć po kształcie 😎
2] jednak prościej będzie skorzystać z poniższej listy, gdzie wrzuciliśmy rozkodowane dane BDOT10k do poziomu 2. Jeżeli potrzebujecie rozkodowanych danych poziomu 3 znajdziecie je między innymi TUTAJ [te informacje będą potrzebne tym, którzy będą chcieli wykonywać analizy na bazach danych].
Wczytane dane możemy zostawić w takiej postaci ale też możemy zmienić nazwy, żeby za każdym razem nie korzystać ze słownika.
Wystarczy w istniejącą nazwę kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać z listy ZMIEŃ NAZWĘ
PRZETWARZANIE DANYCH
Teraz przejdziemy do przetwarzania danych czyli nadawaniu charakteru naszej mapie 😊 życzymy przyjemnej zabawy.
Poniżej pokażemy jak zmieniać wyświetlanie danych wektorowych oraz danych pokrycia terenu.
PRZETWARZANIE DANYCH WEKTOROWYCH
Po wczytaniu danych wektorowych nasza mapa będzie wyglądać tak jak niżej. Co dalej?
(A) nie musimy wyświetlać wszystkich warstw, gdyż jedne będą przykrywać drugie
(B) żeby okiełznać dane wystarczy wejść w ich właściwości i pobawić się ich wyświetlaniem [zmienić kolor, grubość lini czy zmienić poziom przezroczystości]
[1] klikamy prawym przycikiem myszy w wybraną warstwę i wybieramy WŁAŚCIWOŚCI WARSTWY
[2] pojawi się okno do zarządzania warstwami i wybieramy z lewej strony okna STYL
[3] polecamy pobawić się wyświetlaniem.
[4] nasze efekty zamieścimy na końcu, może któryś przypadnie wam do gustu.
PRZETWARZANIE DANYCH POKRYCIA TERENU
W tym przypadku mowa o danych LIDAR-owych 😉 Spokojnie, wczytujemy tak jak poprzednie dane. Poniżej pokażemy Wam jak z surowych danych uzyskać efekt pokrycia terenu.
[1] Po wczytaniu danych zobaczycie dane tak jak powyżej [lewa strona]
[2] Podobnie jak w przypadku danych wektorowych klikamy prawym przyciskiem myszy w wybraną warstwę i wybieramy WŁAŚCIWOŚCI WARSTWY
[3] W oknie właściwości wybieramy STYL
[4] W sposobie wyświetlania wybieramy CIENIOWANIE możemy pobawić się jasnością i kontrastem ale ciekawsze efekty kiedy trochę przeskalujemy WSPÓŁCZYNNIK Z [więcej niż 100 nie ma co wpisywać, my już nie widzimy różnicy 😊]
Pokrycie terenu może stanowić warstwę podkładową dla naszej mapy wektorowej. Jedyne co należy pamiętać to ustawienie przezroczystości dla warstwy wektorowej. Jeżeli nie wiecie jak to zrobić to odsyłamy do wcześniejszego wpisu o ukształtowaniu terenu.
Poniżej efekty edycji danych